Bij de uitvoering van het PGP Groen gaan leerlingen praktijkgerichte authentieke opdrachten in de groene sector uitvoeren. Wat betekent dit voor jouw rol als docent in de verbinding tussen onderwijs en bedrijven/organisaties in de regio?
- Er zijn momenteel geen data gepland. Stuur mij een mail zodra er een nieuwe datum bekend is. Houd mij op de hoogte.
Doel
Bij de uitvoering van het praktijkgerichte programma (PGP) Groen is het de bedoeling dat de leerlingen praktijkgerichte authentieke opdrachten in de groene sector uit gaan voeren. Maar wat is dat eigenlijk? En wat betekent het voor jouw rol als docent in de verbinding tussen onderwijs en bedrijven/organisaties in de regio? Welke nieuwe taken staan je te wachten en welke kwaliteiten heb je nodig? Bovendien, hoe ga je in gesprek met de bedrijven en organisaties? Welk niveau opdrachten kunnen deze vmbo- leerlingen aan? En welk doel heb je als school eigenlijk (naast de opdracht vanuit de overheid) om het onderwijs op deze manier in te richten?
Inhoud
We bekijken en bespreken de theorieën rond het onderwijsconcept ‘Leren in de Regio’. We gaan met elkaar in gesprek over hoe deze theorieën ingezet kunnen worden bij de uitvoering van PGP Groen. Ook gaan we oefenen met het formuleren van authentieke leervragen. Gaan we die leervragen zelf bedenken of gaan we die ophalen in de omgeving? En hoe gebruik je de leerervaringen van de leerlingen in loopbaanleren?
Onderwerpen
- De kenmerken van goede authentieke opdrachten. Wat zijn goede inhoudelijke praktijkgerichte opdrachten?
- Praktijkgerichte opdrachten en het oefenen van vaardigheden.
- Praktijkgerichte opdrachten ‘maken’.
- Instrumenten om te gebruiken bij ‘Leren in de Regio’; leercontracten, begeleidingsinstrumenten, beoordelingsinstrumenten en planningen.
- Vormen van de verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven in de regio.
- Rollen en verantwoordelijkheden van alle participanten bij het aanbieden van authentieke opdrachten aan leerlingen.
- De rol van de docent.
- Verwachtingen management.
Uitvoering
Drie dagdelen verdeeld over twee (niet aansluitende) dagen. Als voorbereiding op de trainingsdag vragen we je om na te denken over hoe bij jou op school de netwerken zijn.
Planning dagdeel 1 en 2
- 9.30 uur start training
- 12.30 tot 13.00 uur lunch (inclusief)
- 16.00 uur afsluiting
Planning dagdeel 3
- 13.30 tot 16.30 uur
Deze training zal worden verzorgd door Jan Hoed, lerarenopleider bij de educatieve faculteit Groene Sector van Aeres Hogeschool Wageningen.
