Bij de uitvoering van het praktijkgerichte programma groen gaan leerlingen aan de slag met levensechte opdrachten in de groene sector. Hoe zorg jij ervoor dat leerlingen inzichten opdoen over hun leerproces én de groene werkvelden goed in beeld krijgen?
Doel
Hoe krijg je nu jouw leerlingen in beweging om zelf aan de slag te gaan? Bij de uitvoering van het praktijkgerichte programma groen is het de bedoeling dat de leerlingen aan de slag gaan met levensechte opdrachten in de groene sector. Hoe zorg je ervoor dat leerlingen niet alleen iets uitvoeren, maar ook de inzichten opdoen over hoe alles met elkaar samenhangt en een goed beeld krijgen van verschillende werkvelden in de groene sector? Hoe gaan de leerlingen in gesprek met de opdrachtgever van het groene bedrijf of organisatie? En hoe begeleid je het hele leerproces? Op welke manier zorg je ervoor dat leerlingen betekenis en inhoud kunnen geven aan (zelf)reflectie? Op welke wijze wordt het groepswerk ‘echt’ samenwerken in plaats van samen iets doen? Tot slot, hoe stimuleer je zelfregulatie bij de leerlingen en doe je als docent niets wat een leerling of een groep leerlingen zelf kan doen?
Zomaar een aantal vragen die bij je op kunnen komen als je lesgeeft of gaat lesgeven aan leerlingen die praktijkgericht opgeleid gaan worden en gaan leren in de authentieke context. Het leren van leerlingen in de nieuwe leerweg.
Inhoud
We bekijken en bespreken op de eerste dag facetten van Didactisch Coachen (DC), met als doel het zelfregulerend vermogen van de leerlingen te vergroten. De 21e-eeuwse vaardigheden spelen op de achtergrond een rol. Verschillende leerstrategieën die een rol spelen in de ontwikkelingen van het zelfregulerend vermogen van leerlingen komen aan de orde.
Onderwerpen
Aan het einde van de dag krijg je een opdracht mee: je gaat in de praktijk ervaring opdoen met Didactisch Coachen.
Dagdeel drie is een terugkomdag waarin we terugblikken op dagdeel 1 en 2 en het oefenen in de praktijk. Welk vragen heb je nog? Dit dagdeel staat in het teken van ‘met en van elkaar leren’.
Vorm
intervisie.
Uitvoering
Drie dagdelen verdeeld over twee (niet aansluitende) dagen.
Planning dagdeel 1 en 2
Planning dagdeel 3
13.30 tot 16.30 uur
De training wordt verzorgd door Marjolein Wallenaar, hogeschooldocent Onderwijskunde en coach bij de educatieve faculteit Groene Sector van Aeres Hogeschool Wageningen. Bekijk haar LinkedIn profiel