Techniek is onlosmakelijk verbonden met de toekomst. Veel wordt nu al verbonden met het grote ‘internet of things’. Om je leerlingen te inspireren en te helpen bij LOB is het goed om hen kennis te laten maken met programmeren en gebruik van data.
Algemeen
Robotica en andere vormen van automatisering nemen een grote vlucht in tal van sectoren. Zelfrijdende stofzuigers, ‘the internet of things’, slimme thermometers en koelkasten; de lijst van voorbeelden voor consumentengebruik en gebruik in het bedrijfsleven is eindeloos. Maar hoe bereiden wij als voortgezet onderwijs onze leerlingen en studenten voor op hun werk met deze technologie?
Inhoud
In deze training maak je kennis met de techniek achter deze systemen. Dat doen we op een laagdrempelige manier en steeds met een verbinding naar het onderwijs van vandaag.
U gaat kennismaken met:
Onderwerpen die tijdens de training worden behandeld:
Python is zogenoemde ‘vrije software’. Dat betekent dat Python gebruikt mag worden zonder licenties. Dat geeft de mogelijkheid om het in de klas te gebruiken. Python is een veel gebruikte programmeertaal. In beginsel is de taal eenvoudig en in te zetten in het vmbo-onderwijs.
In de training gaan we programmeren. Je krijgt een indruk van de mogelijkheden en je gaat zelf aan de slag. Stel je voor: je gaat zelf een programma schrijven om het klimaat in de school te regelen (automatisch openen van de ramen, het inregelen van het ventilatiesysteem). En je leert de leerlingen dit te doen.
Doelgroep
Docenten die werkzaam zijn in het vmbo, in het bijzonder de docenten die betrokken zijn of gaan zijn in het praktijkgerichte programma IT. De training heeft raakvlakken met de eindtermen van het praktijkgericht programma ICT en de 21-ste eeuwse vaardigheid ‘Conceptual thinking’ en ‘Creativiteit’.
Opmerkingen:
Zelf meenemen: Laptop met rechten om programma’s te installeren.
De training wordt verzorgd door Serge de Beer.